Noh Gonbad, masjid purba berkubah sembilan menjadi saksi masa silam Islam di Afghanistan

Seorang buruh Afghanistan bekerja di masjid Noh Gonbad abad kesembilan di wilayah Balkh. (Fail/AFP)

KABUL — Struktur batu bata kecil yang dibakar di barat laut Afghanistan selama beberapa dekad membingungkan ahli arkeologi, dengan sesetengahnya bertarikh asal-usulnya pada abad ke-9 dan yang lain bahkan seratus tahun lebih awal — menjadikannya salah satu monumen tertua Islam.

Dikenali sebagai Noh Gonbad, sempena sembilan kubah yang pernah menutupinya, struktur itu terletak 3 km dari bandar moden Balkh.

Mihrab yang ditemui di tapak itu – ceruk yang menunjukkan arah Kaabah – adalah bukti bahawa ia telah berfungsi sebagai masjid.

Hiasan stuko yang tersendiri pada lajurnya menggabungkan motif yang mengingatkan gaya dominan pada dekad awal Kekhalifahan Abbasiyah dan Empayar Samanid.

“Masjid ini adalah salah satu contoh penempatan era Samanid yang paling indah dan elegan,” kata Saleh Mohammad Khaliq, ahli sejarah dan bekas pengarah budaya wilayah Balkh, kepada Arab News.

“Ia dibina sepenuhnya dalam gaya seni bina umum di rantau ini, yang dipengaruhi oleh seni Sasanian, Buddha dan Gandhara.” Berukuran hanya 20 kali 20 m, ia berdiri sendiri.

Sembilan bilik kebal runtuh lama dahulu, dengan cerita rakyat menyalahkan kemusnahan mereka pada pencerobohan Mongol ke atas Balkh pada tahun 1220.

Masa dan gempa bumi memberi pukulan juga. Ahli arkeologi mula-mula menyelidik masjid itu pada 1960-an tetapi hanya sedikit yang dilakukan dalam tempoh empat dekad berikutnya kerana pergolakan awam dan kemudian perang di Afghanistan.

Pada tahun 2006, penggalian bermula dan kerja pemuliharaan dalam beberapa tahun kebelakangan ini membantu menstabilkan struktur.

Masjid ini terdiri daripada ruang solat bertiang dan halaman hadapan yang sejajar dengan arah Kaabah pada paksi timur laut-barat dayanya.

Hiasan pada tiang dan gerbang terdiri daripada daun anggur dan bentuk geometri, yang telah dibandingkan dengan yang digunakan di Samarra, Iraq.

Tetapi gaya lain juga ada, bermakna bahagian bangunan telah dibina atau wujud dalam tempoh yang berbeza.

“Ia adalah masjid tertua yang tinggal dari abad pertama era Islam di Balkh dan di Afghanistan, dan keindahan bangunan ini menjadikannya istimewa,” kata Khaliq.

“Ibn Battuta, pengembara yang terkenal, membandingkan struktur masjid Balkh dengan masjid Alhambra di Granada, Sepanyol, dan saiz tiang dengan masjid Rabat di Maghreb, tetapi menganggapnya lebih indah daripadanya.”

Dinamakan sempena sembilan kubah yang wujud pada zaman kegemilangannya, ia juga dikenali sebagai Masjid Haji Piyada. Perkataan “piyada” bermaksud “berjalan kaki.”

“Pada hari Aidiladha, pada abad-abad awal Islam, mereka yang tidak dapat pergi haji akan datang dengan berjalan kaki ke masjid ini dari jauh dan dekat bahagian Balkh. Mereka datang dan bersembahyang, bersedekah dan beribadat, dan percaya bahawa mereka telah mendapat pahala haji,” kata Khaliq.

“Selepas musnahnya masjid ini, tradisi itu berterusan, dan berterusan sehingga sekarang.”

Bagi penduduk Balkh seperti Hasibullah Hazim, 35, masjid itu mengingatkan kepada hilangnya kilauan kawasan itu.

“Masjid ini khas untuk semua, masjid ini dibina pada abad ke-8, raja-raja pada zaman itu menggunakan masjid ini,” katanya.

“Masjid Haji Piyada bukan sahaja untuk warga Balkh, tetapi untuk semua orang. Masjid ini dibina pada zaman Khalifah Abbasiyah, ia adalah tempat bersejarah.”

Yaseen Wakilzada, 60, teringat bagaimana dia melawat tapak itu pada zaman kanak-kanak dan bagaimana ramai pelancong dari Balkh dan wilayah lain datang untuk melihat runtuhan itu juga.

“Semua yang anda lihat adalah sejarah,” katanya.

“Ia adalah satu kebanggaan istimewa bagi penduduk Balkh, diiktiraf di seluruh dunia Islam.”

Diterjemahkan daripada artikel Arab News

INFO TAMBAHAN

Masjid ini mendapat nama gantinya, Noh Gumbad, daripada sembilan kubah yang pernah menutupinya. Kubah bata ini runtuh kerana bahan-bahan yang semakin tua. Hanya satu gerbang yang menahannya masih berdiri. Hiasan stuko yang kekal terukir di gerbang dan pier adalah gabungan motif gaya Samanid dan Abbasiyah. (World Monuments Fund)

You cannot copy content of this page